Fortsatt korta väntetider på akuten

,
Telefon:
E-post:

• Publicerad: 2017-11-30
  •  Källa: Region Norrbotten

Redan tidigare i år kunde Region Norrbotten berätta att den som blir sjuk och söker vård på en akutmottagning i Norrbotten väntar kortare tid på att få träffa en läkare än vad genomsnittssvensken gör. Nu kommer nya siffror från Socialstyrelsen som visar att de korta väntetiderna håller i sig.

I riket är väntetiderna på akutmottagningarna vid landets sjukhus är fortsatt långa. Medianväntetiden till en första läkarbedömning var under 2016 nästan en timme. Ett helt besök tog omkring tre timmar och 20 minuter. I Norrbotten får man träffa läkare betydligt snabbare, snabbast är Kalix sjukhus där medianväntetiden bara är elva minuter.

Den totala vistelsetiden, från det att patienten kommer in till akuten tills att den skrivs ut, varierar från två timmar vid vissa av landets akutmottagningar till fyra timmar vid andra. Även när det gäller den totala vistelsetiden på akuten ligger Norrbottens akutmottagningar bättre till än riket. Kortast tid tar besöken på akutmottagningen på Gällivare sjukhus.

• Totalt besöktes Norrbottens akutmottagningar av 53 236 personer under 2016.
  • Ungefär 25 procent av akutbesöken i Norrbotten under 2016 gjordes av personer över 80 år.
  • Besöken var relativt jämt fördelade över året, men det var något fler besök som skedde under mars.
  • Statistiken gäller vuxna från 19 år och bygger på uppgifter som rapporterats in till Socialstyrelsens patientregister från 59 sjukhusbundna akutmottagningar i landet.

Källa: Socialstyrelsen

Namn: Emma Bergström Wuolo
Titel: Pressansvarig Region Norrbotten
Telefonnummer: 0920-28 41 54

30 november 2017
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

• Bild för användarverifiering